advanced divider

بسته شدن بازار امریکا به روی چین و مشکل دسترسی به بازار این کشور، گرفته شدن بازارهای فولاد ایران توسط چین، تاثیر جنگ تجاری و تعرفه های فولاد امریکا بر ایران، از جمله موضوعاتی است که برخی اقتصاددانان و مدیران شرکت ها تاثیر آن را در بازار فولاد ایران ناچیز می دانند.

در همین رابطه غلامرضا نظربلند، اقتصاددان و درباره چگونگی تأثیر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بر اقتصاد ایران معتقد است : تجارت خارجی ایران در مجموع تجارت جهانی رقم درخور توجهی نیست و کمتر از یک‌درصد است. به همین دلیل چندان از بازار جهانی متأثر نمی‌شویم، اما این به معنای بی‌تأثیری نیست.

وی افزود : حدی که چین یا اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان، از این افزایش تعرفه صادرات فولاد متأثر می‌شود، ایران تأثیر نخواهد پذیرفت.

به گفته او: صادرات فولاد ایران به کشورهای آسیایی و کشورهای مشخصی مانند ایتالیا به‌صورت سنتی است. اینکه این محصول صادراتی به مصرف داخلی آن کشورها می‌رسد یا مجددا صادر می‌شود، تأثر از افزایش تعرفه را به خوبی نشان می‌دهد.

نظر بلند یاد آور شد : صادرات فولاد ایران در این مقام، در قالب مصرف داخلی است که این امر نشان‌دهنده کم‌تأثیری از این جنگ تجاری است. با‌این‌حال، نمی‌توان نادیده گرفت که اگر خللی در بازار جهانی به‌وجود بیاید، کم یا بیش، به هر ترتیب، اثر منفی بر بازار داخلی را به‌تبع آن شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آمریکا از بیش از صد کشور جهان، واردات فولاد و محصولات فولادی دارد، افزود: به‌این‌ترتیب، قطعا بیش از صد کشور از این افزایش تعرفه تأثیر خواهند پذیرفت، اما میزان آن متفاوت خواهد بود. در این موضوع، بیش از همه کشورها، چین بیشترین تأثیر را خواهد پذیرفت و در بین اتحادیه اروپا نیز، این آلمان است که آسیب جدی خواهد دید.

او با تأکید بر اینکه مناسباتی که درباره مراودات تجاری وجود دارد، بسیار متفاوت است، ادامه داد:‌ با اینکه چین بیشترین ضرر را در بین کشورهای جهان از این افزایش تعرفه صادرات می‌بیند، اما از آنجاکه صادرات چین به آمریکا ٤,٥ برابر صادرات آمریکا به چین است، بسیار محافظه‎کارانه عمل می‌کند و حرف از تلافی نمی‌زند، زیرا موازنه تجاری این دو کشور در رابطه‌ای کاملا نابرابر (حدود ٣٥٠درصد) به نفع چین است.

 

منبع : فولاد نیوز

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات