advanced divider

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران درخصوص اعلام نرخ ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر صورت‌های مالی شرکت گفت: با وجود عملکرد مثبت شرکت و ثبت رکورد در بخش تولید و صادرات اما با اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، ۳۴ میلیارد تومان از سود شرکت کاهش پیدا کرد. مرتضی محمدی تصریح کرد: هر چه نرخ ارز بالا‌تر برود شرکت‌های صادر‌کننده سود بیشتری می‌برند و بالعکس با پایین آمدن نرخ ارز حاشیه سود کم شده و برخی مواقع حتی صادرات اقتصادی نیست.

وی خاطر‌نشان کرد: از دیگر مشکلاتی که پیش آمده این است که با تاکید دولت به بازگشت نرخ ارز صادراتی به سامانه نیما عملا ارزی که به شرکت برمی‌گردد حدود دو هزار تومان با ارزی که در بازار وجود دارد تفاوت قیمت دارد و برای تامین مواد اولیه مجبور به خرید با نرخ ارز آزاد هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه از سامانه نیما موفق به تامین ارز شده‌اند یا خیر گفت: هنوز موفق به تامین ارز از سامانه نیما نشدیم و با توجه به اینکه فرآیند ثبت سفارش در سامانه نیما را باید انجام دهیم تامین ارز حدود دو ماه زمان می‌برد و ما نمی‌توانیم خط تولید را برای تامین ارز متوقف کنیم.

محمدی تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته صادرات تحت شعاع قرار خواهد گرفت و کاهش پیدا می‌کند. او درخصوص برنامه‌های شرکت فولاد آلیاژی ایران در رابطه با تولید و صادرات برای سال جاری گفت: برنامه تولید و فروش ۴۴۰هزار تن فولاد آلیاژی در دستور کار قرار دارد که از این میزان نیز ۱۰۰ هزار تن معادل ۲۵ درصد فروش صادراتی خواهیم داشت و اگر بخواهیم با ظرفیت کامل که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده برسیم ۵۰ درصد محصولات تولیدی شرکت صادر خواهند شد. وی افزود: نکته مهمی که در سال جاری به آن دست خواهیم یافت تولید صد‌در‌صدی محصولات فولاد آلیاژی است چرا که در سال‌های گذشته بخشی از محصولات مربوط به فولادهای صنعتی و ساختمانی بود همچنین میزان صادرات سال گذشته ۳۵ میلیون یورو بود که پیش‌بینی شده امسال این میزان به ۶۰ میلیون یورو برسد. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات فولاد آلیاژی از ارزش افزوده بالاتری برخوردار است، بنابراین انتظار داریم در سال جاری از سود بالاتری برخوردار شویم.

مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۱۶ پروژه بهبود مستمر در دستور کار قرار گرفته و این موضوع منجر به کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده محصولات شده است. وی همچنین ادامه داد: درخصوص توسعه بازار و محصولات نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و مشتریان جدیدی به سبد خریداران اضافه شده است و از مشتریان خواستیم با توجه به قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات فولاد آلیاژی از خرید کالای مشابه خارجی امتناع ورزند که البته این اقدام حمایت دولت را می‌طلبد.

مهندس محمدی همچنین از انجام پروژه تولید ریل با همکاری ذوب‌ آهن اصفهان خبر داد و گفت: این پروژه در حال انجام است و مذاکراتی نیز با وزارت راه و شهرسازی به خصوص شرکت راه‌آهن انجام شده اما متاسفانه قراردادی ۴۰۰ هزار تنی با هند منعقد شده و از همین رو تولید ریل ملی به تاخیر افتاده وگرنه شرکت فولاد آلیاژی ایران و ذوب‌آهن اصفهان با همکاری یکدیگر آمادگی تولید ریل را دارند. محمدی از تنوع تولید در فولاد آلیاژی و ثبت رکورد‌های جدید خبر داد و گفت: در سال جدید قابلیت تولید ۲۳۰ نوع انواع فولاد آلیاژی را داریم و در اردیبهشت ماه سال جاری بالاترین رکورد فروش محصولات را در فولاد آلیاژی که ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن بود، ثبت کردیم.

وی همچنین از انجام طرح توسعه در پروژه یزد یک خبر داد و گفت: در صورت کسب مجوز تسهیلات ریالی، صندوق توسعه ملی بانک عامل ما که توسعه صادرات است شاهد راه‌اندازی پروژه یزد یک با تولید ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال ۱۳۹۸ خواهیم بود. وی دلیل تاخیر در اجرای این پروژه را ناتوانی در تامین مالی پروژه عنوان کرد و گفت: تامین مالی از طریق LC مشکلی ندارد و تامین ریالی زمان بر بوده و بهتر بود این پروژه درخصوص تامین مواد اولیه مانند آهن اسفنجی بود تا پروژه موازی تولید فولاد آلیاژی. مدیر‌عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران همچنین در پاسخ به این پرسش که امکان تولید الکترود گرافیتی که از نیازمندی‌های اغلب واحد‌های فولادی است در داخل وجود دارد یا خیر گفت: با توجه به اینکه الکترود گرافیتی از مواردی است که ورود آن به ایران مشمول تحریم است و مواد اولیه آن از مشتقات محصولات پتروشیمی و نفت است، امکان تولید آن در داخل وجود دارد و بارها نیز به وزارت صنعت پیشنهاد شده که به نظر می‌رسد به تازگی اقداماتی نیز برای تولید آن انجام شده است.

منبع : استیل پدیا

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات