advanced divider

میزان تولیدات فولاد ایران در سال های جاری

می توان گفت که یکی از مهم ترین بنیادهای اقتصادی هر کشوری، صنعت فولاد آن کشور است. مصرف سرانه این نوع محصولات در داخل کشورها به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی و بررسی صنعتی بودن آن کشور محاسبه می شود. چیزی حدود ۶۰۰ صنعت بر اساس بازار محصولات فولادی شکل گرفته است. بازار این محصولات در چندین سال گذشته رشد چشم گیری داشته است. شایان ذکر است که بازار جهانی به سرعت در حال رشد است. ایران نیز دارای جایگاه بین المللی و در رده بندی کشورهای برتر تولیدکننده در جهان است. در سال ۲۰۱۰ میلادی کشور در جایگاه هفدهم قرار داشت و امروزه مقام سیزدهم این رده بندی را به خود اختصاص داده است. اکثر کشورهای تولیدکننده بنابر تعهدات خود یک روند کاهشی را در پیش گرفته اند اما کشور ما در طی سال های گذشته رشد چشم گیر و روبه رشدی داشته است.

مفتخریم که کشور عزیزمان ایران نیز جزء بیست کشور برتر تولیدکنندگان جهانی است. براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۷ کارخانجات تولید کننده ایرانی توانستند میزان ۱۶٫۲۳ میلیون تن فولاد تولید کنند این میزان تولید نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی در این حوزه است. موقعیت ایران در میان تولید کنندگان جهانی به صورتی است که به رقیب منطقه ای خود یعنی ترکیه و از سوی دیگر به کشور فرانسه نزدیک است.

ایران در حال حاضر تونسته رتبه سیزدهم در میان بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان جهانی را به دست بیاورد. در حال حاضر کشور چین با اختلاف بسیار زیاد در رده اول و بعد از آن کشور ژاپن در رتبه دوم قرار گرفته است.

این بازار و میزان تولیدات آن مستقیما روی صنایع مختلفی مثل  حوزه های خودروسازی، راه آهن، ساختمان سازی، کشتی سازی و… تاثیرگذار است. از همین جهت و به دلیل تغذیه صنایع، این بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. میزان تولیدات فولاد جهانی طی سال ۲۰۱۷ چیزی حدود ۱،۶۸۹ میلیون تن تخمین زده شده است که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۲۵۶ میلیون تن افزایش داشته. سهم ایران در این میزان تولیدات در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۱٫۲ میلیون تن بود که در نهایت موجب شد کشور ایران در جایگاه سیزدهم رده بندی های جهانی قرار بگیرد.

ایران، کشوری که در تولیدات آهن اسفنجی حرف اول را می زند

شایان ذکر است که ایران از نظر تولیدات آهن اسفنجی در جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان تولیدات آهن اسفنجی در کشورحدود ۵۰۰ هزار تن در سال بود. مفتخریم که این میزان تولیدات امروزه به ۳۳ میلیون تن رسیده است و رشد ۵۷ درصدی ظرفیت  تولید زنجیره فولاد ایران را تجربه کرده است. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: در سال ۲۰۱۷ میزان رشد تولیدات جهانی ۶ درصد و در ایران ۲۲ درصد بوده است و این یعنی ایران چندین برابر ظرفیت جهانی در حال رشد است.

روند تولید این محصولات در ایران به دلیل بالا رفتن ظرفیت های تولیدی، به سرعت رو به افزایش است. میزان تولید فولاد خام پانزده کشور برتر از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی تخمین زده شده و در این میان ایران در رده سیزدهم قرار دارد. میزان تولیدات کشور در سال ۲۰۱۳ حدود ۴٫۱۵ میلیون تن، در سال ۲۰۱۴ حدود ۳٫۱۶ میلیون تن که افت  ۰٫۹۹ درصدی را نسبت به سال قبل خود تجربه کرد. در سال ۲۰۱۵ میزان تولیدات ایران به ۲٫۱۶ میلیون تن رسید که باز هم رضایت بخش نبود. اما در سال ۲۰۱۶ به یک باره ایران پیشرفت چشم گیری را تجربه کرد با افزایش میزان ظرفیت های تولیدی کشور، بازار تولیدات داخلی نیز دچار تحول شد و به ۹٫۱۷ میلیون تن رسید!

یعنی تولیدات نسبت به سال های قبل رشدی حدود ۴  برابر را تجربه کرد. در حال حاضر نیز رشد تولیدات ایران نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، معادل ۷٫۱۳ درصد است که فراتر از رشد جهانی می باشد. ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز در سال ۱۳۹۵ حدود ۵٫۲۴ و میزان تولیدات آن ۳٫۱۷ میلیون تن و ضریب بهره برداری ۶٫۷۰ درصد بود. گفته می شود راه اندازی واحدهای جدید، علت کاهش ضریب تولیدات و بهره برداری آهن اسفنجی در این سال بوده است.

پیش بینی میزان تولیدات فولاد خام ایران

تاکنون روند تغییرات و میزان تولیدات کشور مثبت و رو به رشد بوده است. پیش بینی می شود اگر کشور با همین ظرفیت و رشد حرکت کند تا سال ۱۴۰۰ در جدول رده بندی ها به رتبه دوازدهم خواهد رسید.  شایان ذکر است انرژی مصرفی صنایع انرژی بر همچون آلومنیوم، تولید آهن آلات، مس و… در کشور نسبت به انرژی مصرفی جهانی بسیار بالاتر است.

در سال های اخیر صنایع تولیدی ایران از نظر تامین مواد اولیه و حامل های انرژی هیچگونه وابستگی به کشورهای خارجی نداشت و کاملا مستقل عمل کرد و این امر موجب خوشنودی است. به علت وجود تحریم های سنگین علیه ایران، با مشکل تهیه تجهیزات صنعتی مواجه بودیم و برخی کشورهای پیشرفته از فروش این تجهیزات خودداری می کردند. بنابراین باید علاوه بر افزایش ظرفیت های تولیدی در جهت خودکفایی هرچه بیشتر کوشید.

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات