advanced divider

افزایش چند ماه اخیر سنگ آهن وارداتی چین به‌عنوان معیاری برای قیمت سنگ آهن از یک سو و خبر تعطیلی معادن سنگ آهن هند از سوی دیگر، سبب شد تا قیمت داخلی سنگ آهن هند افزایش یابد. با این حال کارشناسان مؤسسه سی.آر.یو معتقد هستند که این افزایش قیمت موقتی است و تا پایان ۲۰۱۸، سطح قیمت پایین خواهد آمد.

در سال ۲۰۱۵، قیمت سنگ آهن وارداتی به حد تعادل خود با سنگ آهن داخلی (۷۰ دلار بر تن) نزدیک شد و همین عامل، قیمت داخلی سنگ آهن را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد.

کمبود عرضه فعلی بازار سنگ آهن هند، سبب شده تا قیمت این ماده خام فولادسازی بالا رفته و به ۷۰ دلار بر تن نزدیک شود؛ اما میزان قیمت وارداتی مانع از افزایش بی‌رویه آن خواهد شد؛ چرا که اکنون فولادسازان هندی، به راحتی اقدام به وارد کردن سنگ آهن کرده‌اند و همین موضوع سبب خواهد شد تا قیمت سنگ آهن داخلی هم‌راستا با سنگ آهن وارداتی تغییر کند. واردات ۲ میلیون تنی سنگ آهن در ماه ژانویه امسال، گواه همین امر است.

افزایش قیمت سنگ آهن داخلی هند گذرا است.

در سال مالی پیش رو که در هند از آوریل آغاز می‌شود، انتظار می‌رود که دولت هند، برای جبران کمبود عرضه ناشی از تعطیلی معادن سنگ آهن منطقه گوا، تمهیداتی برای افزایش عرضه بیندیشد. با افزایش تولید معادن، قیمت سنگ آهن داخلی افت خواهد کرد، البته تا مادامی که نقطه تعادل قیمت داخلی و وارداتی به ۷۰ دلار بر تن برسد.

هر چند که این قیمت، برای تولیدکنندگان داخلی همچنان سودآور است، اما معدن‌کاران هندی نمی‌توانند به آن اتکا کنند؛ چرا که پیش‌بینی سنگ آهن وارداتی چین در سال جاری، حاکی از سقوط قیمت دارد. همین موضوع نیز قیمت سنگ آهن داخلی را تحت فشار قرار خواهد داد. گفتنی است از میان انواع سنگ آهن‌های تولید شده در هند، سنگ آهن ریزدانه ۶۳ درصد (تحویل در معدن) منطقه اودیشا برای بررسی، در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی مؤسسه سی.آر.یو حکایت از افت قیمت سنگ آهن در چین دارد. علت عمده این کاهش، رشد عرضه تولیدکنندگان اصلی محصول (استرالیا و برزیل) در سال جاری است.

پیش بینی افت قیمت به وقوع نزدیك است.

با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن داخلی هند با استفاده از قیمت سنگ آهن وارداتی چین تعیین می‌شود، برای این محصول نیز افت قیمت پیش‌بینی می‌شود، به‌طوری که تا پایان ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۸، قیمت سنگ آهن داخلی هند با ۸۳ درصد کاهش، به حدود ۲۳ دلار بر تن برسد و تا پایان سال، سطح قیمت خود را حفظ کند. علت اصلی افت قیمت سنگ آهن داخلی هند در نمودار بالا، افت قیمت سنگ آهن وارداتی است که انتظار می‌رود نسبت به نیمه دوم سال ۲۰۱۷، حدود ۱۹ درصد کاهش داشته باشد.

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات