advanced divider

دستورالعمل تنظیم بازار فولاد که از سوی وزیر صنعت ابلاغ گردید نحوه محاسبه قیمت های پایه کلیه محصولات فولادی را براساس فرمول قیمت جهانی ضربدر نرخ تسعیر ارز رسمی اعلامی بانک مرکزی تعیین کرده است.

قیمت جهان در نظر گرفته شده در این فرمول براساس متوسط قیمت CIF هفته گذشته گزارش شده در منطقه CIS و دریای سیاه مجله متال بولتن و البته با تایید و اعلام معاونت امور معادن و صنایع معدنی تعیین شده و سقف رقابت نیز حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است. تغییر قیمت پایه هم با بررسی کمیته تخصصی و تصویب کارگروه تنظیم بازار خواهد بود.

این در حالی است که شورای رقابت در مرداد ماه پارسال موضوع انحصار ورق های زیر ۵ میلی متر را بررسی و از میان چندین محصول تولیدی در بازار فولاد، این محصول را مشمول دستوالعمل قیمت گذاری کرد.

براساس این دستورالعمل نحوه تعیین قیمت پایه محصولات گرم فولادی در بورس کالا باید براساس قیمت جهانی ضربدر نرخ ارز سنا (سامانه نظارت ارز) تعیین می شد. قیمت جهانی نیز براساس میانگین متوسط قیمت فوب پازده روز گذشته در منطقه CIS و دریای سیاه مجله متال بولتن است.

همچنین براساس این دستورالعمل برای افزایش قیمت در بورس محدودیتی به لحاظ سقف قیمتی اعمال نخواهد شد.

این دو شیوه قیمت گذاری محصولات ورق گرم در بورس کالا سبب سردرگمی فعالان بازار شده و از سویی اعتراض رئیس مرکز ملی رقابت به وزیر را نیز به همراه داشته است.

گفتنی است، رضا شیوا، رئیس مرکز ملی رقابت، دستورالعمل وزارت صمت در زمینه قیمت گذاری و تعیین شرایط عرضه محصولات مختلف فولادی را عامل آشفتگی های اخیر بازار این محصولات دانسته و اعلام کرده است: دستورالعمل مذکور موجب سردرگمی بیش از پیش فعالان در هر دو سوی عرضه و تقاضای بازار محصولات فولادی گردیده است.

وی رسیدگی و نظارت بر بازارها از جنبه انحصار و رویه های ضد رقابتی را بر عهده شورای رقابت خواند و گفت: اقدام وزارت صمت در ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار برای کلیه محصولات فولادی مغایر قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است.

همچنین شورای رقابت اعلام کرده است بر اساس بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین نحوه عرضه و قیمت ورق گرم زیر ۵ میلیمتر از اختیارات شورای رقابت است.

 

منبع : چیلان

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات