advanced divider

قطر کشوری کوچک در جنوب‌غرب آسیا و جنوب خلیج‌فارس است که مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور پس از استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم ‌و کاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌ است. شرکت قطر استیل در کنار فولادسازانی مانند فولاد مبارکه ایران، شرکت الحدید عربستان سعودی و امارات استیل، از بزرگ‌ترین واحد‌های فولادساز منطقه حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.

در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، با اتهام حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک و راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی خود با این کشور را محدود کردند و با محاصره اقتصادی باعث شدند در اقتصاد قطر اختلال به وجود آید و میلیاردها دلار سرمایه از بانک‌های این کشور بیرون کشیده شود. این تحریم به تولید ناخالص ملی قطر در سال ۲۰۱۷ آسیب جدی زد و به گزارش صندوق بین‌المللی پول باعث شد تا رشد تولید ناخالص ملی این کشور از ۹٫۲ درصد در سال ۲۰۱۶ به حدود ۶ درصد در سال ۲۰۱۷ برسد؛ با وجود کاهش بودجه دولت قطر به دلیل افت قیمت نفت در سال‌های اخیر و تنش‌های سیاسی با عربستان، تقاضای داخلی بازار قطر به دلیل میزبانی جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و همچنین پروژه‌های زیربنایی در حال اجرا توسط دولت برای دستیابی به افق توسعه این کشور تا سال ۲۰۳۰، همچنان بالاست.

بر اساس برنامه‌های در حال اجرا، ساخت ۹ ورزشگاه ویژه میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ حدود ۳ میلیون تن فولاد نیاز خواهد داشت و از سوی دیگر قطری‌ها برای ارتقای زیرساخت‌های کشور خود نیز سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند، تا این شیخ‌نشین عربی را در رقابت با شهرهای دوبی و ابوظبی امارات متحده عربی به کانون گردشگری و خدمات در حاشیه عربی خلیج‌ فارس تبدیل کنند.

در نمودار شماره ۱ سرانه مصرف فولاد خام این کشور در مقایسه با برخی کشورهای همسایه و مناطق مختلف دنیا نشان داده شده است. کم جمعیت بودن و ساخت‌و‌سازهای ناشی از میزبانی جام‌ جهانی بعدی و توسعه سریع شهری باعث شده تا سرانه مصرف فولاد خام قطر بعد از کشور امارات متحده عربی در رده دوم کشورهای منطقه و بسیار بالاتر از میانگین جهانی (حدود ۳ برابر) باشد. میانگین سرانه مصرف فولاد خام قطر حدود ۶۳۵ کیلوگرم بر نفر است که بعد از امارات با ۸۶۷ کیلوگرم بر نفر (بالاترین سرانه مصرف فولاد خام دنیا) در رده دوم قرار دارد.

 

منبع : اخبار فلزات

0 0 نظرات
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات